Vraag

5 maart 2021
Jongerenwerk

“Zijn er kinderwerkers die ervaring hebben met het inzetten van tools gericht op talentstimulering bij kinderen ?
Graag ontvang ik jullie tips en ervaringen.”

#Kind en Jeugd #Sociaal en gezond #Professionalisering
Directeur

Hallo Alie,

Wij hebben onlangs de online talentenjacht www.oostshowttalent.oostpactdoor.nl gelanceerd om kinderen tussen de 8 en 12 jaar te stimuleren hun muzikale talent te laten zien. Wij hebben dit in samenwerking gedaan met netwerkpartners, scholen en gemeente uit Schiedam Oost. Wij helpen kinderen 'live' mochten ze drempels ervaren om hun filmpje in te sturen. Voor ons is het belangrijk om talent van het kind te koppelen aan het talent dat reeds bij bewoners in de wijk aanwezig is, in ons geval de muzikanten Troubadours van Oost. Kinderen zien dat talent letterlijk dichtbij is in de wijk en hebben een rolmodel uit de buurt. De winnaar krijgt 6 uur coaching en mag samen met de troubadour bepalen hoe de ontwikkeling van zijn talent eruit ziet. Songwriting? Performance? Studio opname? Muziekles? Wij faciliteren dit.

Groetjes, Annemarie.

Jeugdcoach

Hallo Alie,
Ik ben Irma Harmsen en werkzaam als jeugdcoach in de brede school in Lochem .
Eind 2019 ben ik begonnen met een opleiding tot talentfluisteraar volgens de methode van Luck de Wulf.
Inmiddels ben ik officieel kinder talentfluisteraar.
Luck de Wulf spreekt van talent niet in de zin van waar je goed in bent, zoals bijv, voetballen of turnen maar waar word je blij van. Wat maakt dat bij jou de tijd voorbij vliegt, waarvan kom jij in een flow.
Vanuit dat gegeven zijn er zogenaamde talent kaarten gemaakt waarop uitgelegd wordt wat type denker of voeler je bent.
Klink allemaal behoorlijk vaag als ik het nu zo opschrijf maar het werkt echt!!
Heb al verschillende talent gesprekken gevoerd met zowel kinderen als pubers en je merkt dat als ze zich bewust worden van hun talenten ze dat energie geeft en daardoor worden ze sterker en weerbaarder.

Jeugdwerker preventie methodieken en jeugdbuurtwerk

Ja wij hebben meerdere mogelijkheden gebruikt.
1. gebruik maken van professionals in de wijk(bv workshop van beeldend kunstenaar, striptekenaar enz)
2. inkopen plekken bij verenigingen enz (bv circus, jonge onderzoekers enz.
3. professionals uitnodigingen voor workshops

Systeemtherapeut

Hoi Alie,
Zelf werk vaak vanuit de principes van het Steunend Relationeel Handelen . Een methodiek om mensen te ondersteunen in hun herstel door gebruik te maken van hun krachten en ze empoweren. Belangrijke inspiratiebronnen voor deze methodiek zijn de presentiebenadering van Andries Baart, het Strengthsmodel van Rick Gosha en Charly Rapp en het herstelondersteunend werken. Wil je er meer van weten kijk dan op www.rinogroep.nl. Binnen deze methodiek maak ik regelmatig gebruik van de Yucelmethode en Brain Blocks om via ervaringsgericht werken meer zicht te geven op hun krachten en coping. Groet, Mitchell Tiber

Opbouwwerk en coördinator kinderwerk

Hoi Alie,

Ik werk zelf bij Welzijn Scheveningen als coördinator van het Kinderwerk in Duindorp.

Wij hebben het nog niet ingezet, maar deze boeken hebben wij al wel klaar liggen. Naast het dromen van je toekomst komen kinderen misschien ook wel tot ideeën welke hobby's ze nog willen doen, wat ze later willen worden etc. https://www.stadslink.nu/projecten-van-stadslink/16-learning-dreams

Daarnaast willen we naast een open inloop ook gerichte activiteiten bieden en gaan samenwerken met partners uit de wijk om de talenten te stimuleren. Klein voorbeeld: gastlessen in tekenen, tekentalenten combineren met een museum (expositie van kinderkunst). Gezien de huidige pandemie hebben we voor alsnog leuke plannen maar nog minder uitvoeringen.

Agogisch medewerker, trainer vrijwilligers, huisbezoeken ouderen

Hallo Alie,

Ik werk bij Stichting Wel.kom in Roermond. Mijn Collega Bob Noldes is betrokken bij talentontwikkeling. Zo heeft hij een paar jaar geleden een project met jongeren een geluidswal in Roermond mogen beschilderen, verder neemt hij muziek op hij heeft hier een studiootje voor de jongeren treden ook op in Roermond. heel mooi initiatief.

Vrijwilliger

Hi Alie,

Heb onlangs de traing ‘Kindertalentenfluisteraar’ afgerond bij Luk Dewulf en Els Pronk welke ik alle ouders, leerkrachten en iedereen die met kinderen werkt aan kan raden. Bijgaand stuur ik je een link van een TED talk van Luk Dewulf over het belang van het benoemen van talenten van kinderen om ze in hun kracht te zetten en veerkracht te geven. Verder stuur ik je een link toe van Els Pronk over kijken achter het gedrag van kinderen. Afgelopen vrijdag is Zwolle (na Gent in België) uitgeroepen tot de eerste Talentenstad van Nederland. We hopen dat deze prachtige tool in de toekomst op alle scholen en in alle hulpverlening aan kinderen in Nederland word ingezet zoals in Zwolle. Geniet van de inspirerende filmpjes.

https://www.ted.com/talks/luk_dewulf_children_in_their_talents_a_basic_right/up-next

https://m.youtube.com/watch?v=BpF30R3_XLE

Mocht je interesse hebben of vragen dan kun je contact opnemen met Els Pronk via e-mail: els@blijmetmijacademie.nu

Hartelijke groet: Annet Dansen

Monique van Vliet-de Jager
Coach & trainer

Beste Alie, mooie vraag! Ontzettend belangrijk en waardevol om oog te hebben en houden voor talenten!

Ik heb ervaring met het gebruik van de Meervoudige Intelligentie theorie en een hele waardevolle tool om - vanuit growth mindset - de talenten van kinderen (en volwassen in beeld te brengen). De tool heet 'MIDAS' en staat voor Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales. Het is een vragenlijst die snel en eenvoudig inzicht geeft in de talenten door middel van een profiel(schets). En is ook gekoppeld aan kennis over ons brein, dankzij Dr Branton Shearer, die hier onderzoek naar doet (waaruit de MIDAS is ontstaan).

Gaat uit van het principe dat ieder kind (mens) slim is! Het gaat daarbij niet om de vraag 'Hoe slim ben je' , maar om: ==> "Hoe ben jíj́ slim?"...
Dezelfde 4 woorden maar met een hele andere betekenis en lading!
Zelf heb ik gezien en ervaren hoe jongeren die uitgevallen waren in het onderwijs en terecht kwamen bij het CCL (Centrum voor Creatief Leren) destijds weer zin kregen, richting kregen in zichzelf ontwikkelen oa mbv deze aanpak. Ook heb ik op diverse scholen de effecten mogen zien en ervaren als het onderwijs rondom die vorm van talent was opgezet. Prachtig en hartverwarmend! Kinderen voelden zich veel meer gezien en gehoord in hun eigenheid.

Mogelijkheden nu:
Het wordt oa in het onderwijs toegepast door BCO Onderwijsadvies en diverse zelfstandige coaches.
BCO is hier te vinden: https://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/meervoudige-intelligentie
Coaches zijn hier te vinden: https://www.stichtingami.nl/gecertificeerde-professionals/

Daarnaast kan je via de Stichting aMI - die het gedachtegoed van MI en MIDAS uitdragen - meer informatie vinden:
https://www.stichtingami.nl/

Heel veel succes en hoop dat je hierin vindt wat je zoekt.
Hartelijke groet, Monique van Vliet-de Jager

Specialist cultuurparticipatie

Hallo Alie, kinder- en jongerenwerkers zetten vaak kunst en cultuur in om talenten bij kinderen te ontdekken en stimuleren óf ze werken samen met culturele professionals. Je zou je vraag ook op ons kanaal Cultuur, Zorg en Welzijn kunnen stellen. Verder heb je hopelijk wat aan deze link: https://www.lkca.nl/categorie/werkveld/cultuurparticipatie/ en kun je op de site van LKCA ook zoeken naar talentontwikkeling en jongerenwerk. Daar vind je verschillende voorbeelden en organisaties. Succes! Claudia

Ik ben werkzaam als theatermaker/kunstenaar bij ZorgGroepAmsterdamOost (ouderen met dementie), ImproBattle met jongeren en als ZZP'er met uiteenlopende kwetsbare doelgroepen:.

Ik ken wel via ImproBattle die met jonge Nieuwkomers Taaltheater doen.
Kijk op www.improbattle.nl - Taaltheater. Ik ben bereikbaar op 06-15491360, mocht je daarover meer willen weten, Esmeralda

Verpleegkundige in opleiding tot specialist

Het kinderkwaliteitenspel is altijd leuk. Ook om met het gezin te doen.

Ontwikkeling van kwaliteiten, daar heb je ook een leuke methode voor, maar ik ben de naam even kwijt. Het is een zweedse methode met een werkboek, waarbij je toewerkt naar een nieuwe kwaliteit, die je als je het bereikt hebt afrond door een feestje te vieren.

Succes

Directeur

ik ben geen kinderwerkers, maar voorlezen is de aller belangrijkste taalstimulering

Jeugdprofessional

Hoi Alie, ik benader jouw vraag met behulp van Groei mindset. Wanneer je een kind in zijn omgeving stimuleert om in denken en handelen open te staan voor uitdagingen, dan zal zijn/haar talent groeien. Ik verwijs je hiervoor naar deze websites voor training/materiaal:

https://platformmindset.nl/
https://padlet.com/platformmindset/9d8m3h2sunib
https://www.bol.com/nl/p/werkboek-mindset/9200000082719038/

Tot slot zie ik mogelijkheden voor oplossingsgericht werken. Welk doel heeft het kind en welke tussenstappen kan het gaan zetten om daar te komen? Onlangs schafte ik deze leuke coachingswaaier aan:

https://www.bol.com/nl/p/hulpwaaier-voor-het-coachen-van-kinderen/9200000072453114/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-117517097695-S-865838844461-9200000072453114&gclid=EAIaIQobChMIrZ3ozr2g7wIVEJiyCh3lggWxEAQYASABEgIGvPD_BwE

Ik ben benieuwd of dit je wat biedt. Groetjes, Renee van Meer

Gezinsmaatschappelijkwerker

Hi Alie,

Dit heeft mij geholpen om meer bezig te zijn met talenten!
https://www.dynamo-eindhoven.nl/werkwijze-ilw/

Succes!!

Coach & Trainer

Emergo houdt zich ermee bezig. Het motivatie kompass is een tool.

https://www.stichtingemergo.nl/

Verder is de benadering van groeimindset een mooie.
Carol Dweck staat aan de basis daarvan.
Ik wil niet perse reclame maken, maar vond deze link erover met beschikbaar materiaal.

https://platformmindset.nl/

Voor kinderen speelt ook hun brein, studievaardigheden worden te weinig leuk en leerzaam aangeboden. Executieve brein-vaardigheden zijn helaas niet bij ieder gelijk verdeeld, toch kan training ondersteunen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Executieve_functies

Psychiatrisch Verpleegkundige

Hoi Alie,
Ik zou contact opnemen met het consultatiebureau in Ussen of Anton Jurgens Huis, zij kunnen je zeker verder helpen!
Groetjes Inge

Promovendus

Hallo Alie. Ik ben geen kinderwerker, maar heb wel als onderzoeker een project gedaan met kinderen (en kinderwerkers) waarin talenstimulering plaatsvond. De tool die we gebruikten is photovoice. Zie https://www.gezondin.nu/kennisbank/kinderen-in-zwolle-onderzoeken-hoe-gezond-hun-wijk-is/. Bij dit praktijkvoorbeeld op de website van GezondIn kun je ook doorklikken naar de handleiding. Een kennisclip is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=kTq9x4Zdt1I&t=17s. Hartelijke groet, Lisa Wilderink