Vraag

8 april 2021
Medior Adviseur

“Vanwege grote behoefte naar een (anonieme) luisterlijn voor jongeren 18 - 24 is er de OK supportlijn gestart. Herkennen jullie deze behoefte, en op welke manier ?”

Hebben jullie meegekregen dat de Kindertelefoon een -anonieme- luisterlijn geopend heeft voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar? Alles OK supportlijn heet het officieel. Ik heb hier wat informatie bijgevoegd. Ze zijn pas live gegaan en uit de terugkoppeling met de projectleider begrijp ik dat ze overuren hebben gedraaid. Kennelijk is er een grote behoefte hieraan. Op social media werd de supportlijn behoorlijk gedeeld. In de bijlage kun je een toolkit vinden om verder te delen en ter info voor je eigen organisatie. Ik ben dan ook erg benieuwd of jullie deze behoefte herkennen en op welke manier. 

#Kind en Jeugd #Sociaal en gezond #Preventie
Deze vraag is door Negin gesloten.
Klinisch psycholoog en jurist. Auteur boek Positieve Gezondheidszorg

Hi,

Kijk ook even bij www.pratenonline.nl

Ambulant hulpverlener

hoi Negin,

klopt inderdaad deze behoefte herken zeker in de casussen die ik in casuïstiek tegenkom.
ik heb zelf een jongeren die ik begeleid die een buddy nodig heeft om af en toe mee te bellen.
dit is voor al sinds corona pandemie is begonnen en veel alleen thuis zit.
ik heb ook voorgesteld om te kijken naar vrijwilligers buddy die vaker contact opneemt en soms afspreekt met de jongeren.

Directeur

Hi Negin,

Ja deze behoefte herkennen wij zeker.
Mede hierdoor hebben we bedacht dat we gratis zelfhulpprgramma's aan gaan bieden aan een iedere die dat nodig heeft.
https://de-zorgcoach.nl/online-trainingen-en-hulpprogrammas/

Hopelijk zal ook dit initiatief bijdragen aan meer steun aan deze doelgroep.

Groet Ward

Project/ management assistente

Mooi initiatief 👍🏻

Jongerenwerker

Deze behoefte ken ik als jongerenwerker zeker. Sinds een klein half jaar ben ik het jongerenwerk op (middelbare) school gestart en hebben we hier ook een 'steunpunt' i.s.m. met de GGZ aan toegevoegd. Dit omdat nadat ik verschillende signalen heb opgepakt in de aula, pleinen en online. En dan heb ik het over suïcide pogingen, mishandelingen thuis, school achterstand want laptop blijft gewoon dicht, weinig sociale contacten en angst. Inmiddels kunnen we gelijk doorschakelen naar de GGZ medewerker en vangen wij als jongerenwerk de sociaal maatschappelijke vraagstukken op. In de praktijk blijkt wel dat ook wij steeds meer met zwaardere hulpvragen te maken krijgen en deze gesprekken alsnog wel eens voeren aangezien de wachtlijsten erg lang zijn.
Als het passend is voor de jongere dan sturen we hen eventueel door naar deze hulplijnen, erg fijn dat ze er zijn!

Vrijwilliger

Hallo Negin, toevallig heb ik hier net een artikel over geplaatst. Dit gaat over @ease:

Quote: @ease is de Nederlandse variant van het succesvolle Australische initiatief Headspace. Varianten van Youth mental Health-initiatieven zijn ook: headspace Denemarken, en Jigsaw Ierland. Overgenomen vanuit de Deense headspace variant, werkt @ease in Nederland met vrijwilligers.

https://voordejeugd.nl/praktijkvoorbeelden/ease-biedt-luisterend-oor-voor-jongeren-tussen-12-en-25-jaar/

Daarnaast heb ik ook eerder iets over JongerenHulpOnline geplaatst, maar dat is meer voor het zoeken naar de juiste verwijzingen.