Maak jij gebruik van nieuwe informatie uit onderzoek voor de professionalisering van je werk met jongeren? En zo ja, waar vind je deze informatie?
Voor het Startimpuls programma: ‘Optimale condities voor leren en veiligheid van jongeren’ doen wetenschappers over heel Nederland onderzoek naar praktische toepassingen van kennis over hersen- en gedragsontwikkeling in het onderwijs en de veiligheid van jongeren. Denk aan vragen zoals hoe werkt motivatie in dehersenen, hoe kunnen we pestprogramma's verbeteren en hoe ontstaat antisociaal en delinquent gedrag bij jongeren? Wetenschappers werken hierbij samen met maatschappelijk partners zoals het Nederlands Jeugdinstituut, stichting Kanjertraining en verschillende middelbare- en hogescholen.
Namens het Startimpuls programma vragen wij ons af:
-Of jongerenwerkers in de praktijk gebruik maken van kennis uit onderzoek?
-Zo ja, hoe?
-Zo nee, wat is de reden dit niet te doen? Of hoe zou informatievoorziening verbeterd kunnen worden zodat dit wel kan gebeuren?
Met deze info kunnen we onze vormen van informatievoorziening (vanuit kennisinstanties, zoals universiteiten en hogescholen) zo goed mogelijk aan laten sluiten op de wens tot professionalisering van jongerenwerkers. Met het doel dat kennis uit wetenschappelijk onderzoek daadwerkelijk nuttig is voor mensen die in hun dagelijks werk te maken hebben met de ontwikkeling van jongeren. En uiteindelijk de bijbehorende zorg en aanpak verbeterd kan worden.
Startimpuls onderzoekspgrogramma: onderzoek naar praktische toepassingen van hersen- en gedragsontwikkeling, binnen de thema's onderwijs en veiligheid van jongeren.