Vraag

27 maart 2023
Profielfoto van Esther Hoekstra
Gebiedsteam, jongerenwerk

“Welke creatieve werkvormen zet jij in wanneer je in gesprek gaat met een jongere?”

Toelichting

Ik ga me bezig houden met creatieve werkvormen in gespreksvoering met jongeren. Als hulpverleners zijn we met name gericht op het stellen van de juiste vragen terwijl ik constateer dat veel jongeren af haken als er weer een gesprek plaats vindt. Welke creatieve werkvormen zijn er allemaal waardoor het niet altijd een gesprek aan tafel wordt? 

Profielfoto van Bianca Boender
Directeur methodiekontwikkelaar/trainer

Hier zijn diverse werkvormen te vinden:
Over Fakenews https://you-ng.nl/product/yng-fake-news-checklist/
Over stemrecht https://you-ng.nl/product/toolkit-jonggestemd/
Over energiedrank https://you-ng.nl/product/werkvorm-energiedrank/
Over wat te doen als je niet lekker in je vel zit https://you-ng.nl/product/werk-vorm-herken-jij-je-halt-moment/
Over veerkracht https://you-ng.nl/product/yng-netflix-party/

Op een ontspannen, speelse wijze jongeren in gesprek laten gaan over de vier belangrijke ontwikkelingsgebieden.

Het #YNGdilemma spel heeft 4 thema’s namelijk
1 zelfbeeld
2 sociale omgeving
3 talenten & maatschappij
4 seksualiteit & lichamelijkheid
https://you-ng.nl/product/yngdilemma-game/

Het doel van het spel: Jongeren gaan op een ontspannen, speelse wijze met elkaar in gesprek over emoties en leren over het delen van gevoelens met betrekking tot de vier belangrijke ontwikkelingsgebieden in hun leven. Namelijk:

1 zelfbeeld
2 sociale omgeving
3 talenten & maatschappij
4 seksualiteit & lichamelijkheid

https://you-ng.nl/product/yngemoji-game/

Profielfoto van Nathalia Kemble
Kernlid Platform Vakmanschap Jeugdprofessionals. Beleidsadviseur Jeugd/Accounthouder proeftuin.

Dag Esther,

Ik kijk altijd of de vorm kan aansluiten bij interesses van een kind/jongere, en dan wordt het tekenen, een spel, wandelen, sportieve activiteit.
Kinderen die moeilijk praten ( over hun gevoelens bv) geef ik ook wel een kaartjes en naar aanleiding van mijn vraag kiezen zij de tekst of antwoord die voor hen aansluit bij hun gevoel. ( Vaak in psychiatrie gebruikt). En bij de Raad voor de Kinderbescherming maakte ik vaak visueel wat de zorgen om een kind waren en bespraken we deze tekening en paste deze aan naar beleving van kind. Overigens vind ik Mijn leven ( https://www.kiddocom.org/mijn-leven/ ) ook vaak een succes en laagdrempelig om te gebruiken als je nog niet veel vormen zelf al in je gereedschapskist hebt. Veel succes met alle antwoorden en ideeën! Bij verdere vragen hoor ik het graag.

Profielfoto van Judith Overzet
Jeugdconsulent

ik maak gebruik van de methode teken je gesprek.

Profielfoto van Arlette Julsing
Kwartiermaker Moedige Dialoog

Hallo,

Leuk al die diverse reacties. Je vraag maakt blijkbaar iets los...
Als het specifiek over geld gaat, is www.schuldenescape.nl van NVVK ook een mooie werkwijze, welke door onze jongerenwerkers wordt gebruikt. Stukje uit hun eigen tekst:

"Escaperoom laat jongeren schulden ervaren"
Wil je de Schuldenescape ook inzetten voor meer awareness over geldzaken onder jongeren? Kijk voor meer informatie, kosten en de trainingsdata op: www.schuldenescape.nl

Profielfoto van Hetty Markaban-Hoek
Onderwijsprofessional, maatwerkdocent voor thuiszitters, oudercoach & begeleider

Hallo Esther,

Aan de wandel, waardoor je elkaar niet vanuit fysieke stilstand bekijkt maar vanuit in beweging zijn het gesprek voert.

Gebruik maken van “backtracken”, hetgeen de jongere zegt, die woorden die herhaaldelijk gebruikt worden terug laten komen in je vraag zodat de jongere daar zelf over kan nadenken.

NIVEA > Niet Invullen Voor Een Ander > luisteren en die vragen stellen die de jongere aanzet tot zelfreflectie en eigen waarnemingen.

Succes

Warme groet,
Hetty Markaban-Hoek
Auto-Proof-4-You

Profielfoto van Alex Jansen
Trainer

Hoi Esther,

Je mag me altijd even bellen.

035-2031312

Hartelijke groet,

Alex
AS Vitaal

Profielfoto van Ellen Spanjers
Projectleider

Hoi Esther, wat een leuke vraag :-).
Hierbij wil ik je graag enkele suggesties geven.
We hebben een spel ontwikkeld speciaal voor kinderen tm 13 jaar: Is dat RAAR?.
En voor jongeren vanaf 13/14 jaar kun je het spel Een Steekje Los? inzetten, met een specifieke uitbreidingsset gericht op jongeren én een set gericht op jeugdzorg. De spellen zijn 1 op 1 in te zetten, maar ook in kleine en grote groepen.
Beide spellen hebben meerdere innovatieprijzen gewonnen :-)
Voor meer info kijk op www.eigenwijsspel.nl

Toevallig geven we op 14 april 2023 een speltraining voor zorgprofessionals én de training is ook geaccrediteerd voor SKJ. Nu met 50% korting. Er zijn nog plaatsen vrij. Je bent van harte welkom!
https://debagagedrager.nl/2023/02/04/schrijf-je-nu-in-skj-training-is-dat-raar-voor-professionals-op-14-april-2023/

En sinds kort is er een nieuw spel Alles op Tafel? gericht op Positieve Gezondheid. Voor meer info kijk op
www.allesoptafelspel.nl en www.eenandergesprek.nl

Profielfoto van Eveline Vermeeren
Preventiewerker

Hoi Esther,

Er zijn twee hele mooie en handige boeken vol met creatieve werkvormen.
* De speeltuin van de kindertherapeut
* De wondere wereld van de kindertherapeut
Beide geschreven/samengesteld door Dominiek Huis in t Veld bij Pelckmans Uitgevers.

Het zijn therapeutische interventies, maar er staan zeker ook creatieve werkvormen in die je kunt gebruiken ter ondersteuning van gespreksvoering.
Succes met je mooie initiatief!
Groetjes< Eveline Vermeeren Ypse Preventie (preventieve ondersteuning van kinderen en jongeren met een ouder met psychische en/of verslavingsproblemen).

Profielfoto van Yvon Dieks
Gezondheidsbevorderaar / Gezonde School adviseur / train de trainer Positieve Gezondheid

Hoi Esther,
Mogelijk is het spiksplinter nieuwe spel 'alles op tafel' en leuke optie. Het spel kun je spelen met een groep maar ook een op een. Positieve gezondheid en het 'andere' gesprek. Het spel is vanaf 14 jaar.
https://debagagedrager.nl/product/alles-op-tafel-spelen-met-positieve-gezondheid/

succes Yvon Dieks

Profielfoto van Terenja Dors
Vaktherapeut / beeldend therapeut

Ik vind het boek 'gesprek in beeld' https://www.tekenjeboodschap.nl/boek-gesprek-in-beeld/ een mooie.
Het boek door professionals voor professionals, om cliëntgesprekken beeldend te maken. Bedacht, geschreven en getekend door professionals die allemaal hun eigen expertise uit de hulpverlening meenemen: van voice dialogue tot transactionele analyse, creatieve therapie tot cognitieve gedragstherapie en van NLP tot hypnotherapie, het zit er allemaal in!

Voor professionele hulpverleners uit alle richtingen, die regelmatig te maken hebben met (groeps- en) cliëntgesprekken.

Ons tweede boek, ‘Gesprek in beeld’, bevat 101 sjablonen, vele extra tekentips en natuurlijk een kolom voor aantekeningen.

Je kunt er ook een les krijgen als je nog niet senang voelt met je vaardigheid hier in.

Profielfoto van Emiel Gertzen
E-Healthadviseur

Hallo Esther,
e-Healthplatform Evie zou hier een mooi middel voor kunnen zijn.
Online modules en trainingen waar jongeren via hun smartphone mee aan de slag kunnen.
Mocht je het leuk vinden om te ontdekken wat het inhoudt, mail me gerust op e.gertzen@evie.nl

Profielfoto van Maartje Meerman-Kreike
Aanjager duurzame leefstijl /programma-maker/docent duurzame leefstijl

Ik werk vanuit een groene omgeving om met mensen in gesprek te gaan. En vaak ook in workshop verband om zo op een ontspannen manier in contact te komen met jongeren. Dat werkt heel goed.
Mocht je meer willen weten hoe ik dat doe. Neem dan contact met me op en kunnen we het er verder over hebben. Mvg Maartje van Natuurlijk Maartje 06 40378549

Profielfoto van Jolanda Cremers
Begeleider zorg en onderwijs

Ik gebruik weleens kennismaking memory spel, dit zelf gemaakt met picto's.
Verder heb ik hulpmiddel dobbel je gesprek.

Profielfoto van Anki Breuls
Trajectbegeleider

Hoi Esther,

ik zet het meeste in op dingen doen en dan vooral ook buiten. Er is vaak zoveel te zien waardoor het gesprek laagdrempelig kan beginnen. ook het feit dat je niet tegenover elkaar zit aan tafel of de bank werkt drempelverlagend. Bij de jongeren waarmee ik aansluit bij groepsactiviteiten, ook dat ook voornamelijk buiten (meestal gericht op sociale en communicatieve doelen), merk ik dat de autorit er naar toe of terug naar huis ook heel waardevol is voor het gesprek.
Mocht je wel aan tafel zitten dat vind ik mindmapping heel fijn om samen het verhaal in beeld te zetten. En het doen van spelletjes helpt bij het laagdrempeliger voeren van een gesprek.
Succes.

Profielfoto van Ilona Stremmelaar
Werkzoekende

Hallo Esther,
Mooi dat je naar andere vormen zoekt. Ik merk ook vaak dat praten niet altijd werkt en ik zet dan de beeldtaal of tekentaal in om een aanzet te geven. Vaak tijdens het tekenen komen de gesprekken als vanzelf op gang. Ik heb een boek geschreven met 32 tekenoefeningen of tekenspellen. Bij veel van deze oefeningen ga je samen op een vel papier tekenen. In eerste instantie heb ik dit geschreven voor kinderen met autisme en hun ouders. Het bevordert de onderlinge band en communicatie. Inmiddels wordt mijn boek (Tekencontact) op vele plekken ingezet. Op mijn website kun je er meer over lezen, maar voor vragen kun je me natuurlijk altijd bellen of mailen. www.tekencompas.nl/boek

Veel succes ermee.

Profielfoto van Erna Vinke
Eigenaar Trainings-/projectbureau TACTiV, Trainer en projectleider (Meldcode) Huiselijk Geweld, Kinder- en Ouderenmishandeling, Aandachtsfunctionaris en Traumasensitief onderwijs
Profielfoto van Rik-Jan Modderkolk
Health Manager

Hoi Esther, ik heb het voor de grap gevraagd aan Chat GPT, een AI programma waar veel over te doen is. . Ik ben geen inhoudsdeskundige maar kan mij voorstellen dat de reactie bruikbaar is?

Als het gaat om creatieve werkvormen voor gesprekken met jongeren, zijn er verschillende opties die je kunt overwegen. Hier zijn enkele ideeën:

Mindmapping: Dit kan een geweldige manier zijn om de gedachten en ideeën van een jongere te visualiseren en te ordenen. Vraag de jongere om een centraal idee of thema te kiezen en help hen vervolgens om rond dat thema takken van subthema's en ideeën te creëren.

Storytelling: Verhalen zijn een geweldige manier om betekenis en context te geven aan de ervaringen van jongeren. Vraag de jongere om een verhaal te vertellen over een gebeurtenis in hun leven en vraag vervolgens door om meer details te krijgen en te helpen de betekenis te begrijpen.

Tekenen: Soms kan tekenen een nuttige manier zijn om jongeren te helpen hun gedachten en emoties te uiten. Vraag de jongere om te tekenen wat er in hun hoofd omgaat, en bespreek vervolgens wat ze getekend hebben en waarom.

Rollenspellen: Rollenspellen kunnen jongeren helpen om te oefenen met verschillende sociale en interpersoonlijke vaardigheden. Vraag de jongere om een scenario te bedenken waar ze moeite mee hebben, en oefen dan samen hoe ze op een effectieve manier kunnen reageren.

Creatief schrijven: Schrijven kan een nuttige manier zijn om gedachten en gevoelens te uiten en te verwerken. Vraag de jongere om een korte tekst te schrijven over hun gedachten en gevoelens over een bepaalde situatie, en bespreek vervolgens wat ze hebben geschreven.

Spelletjes: Spelletjes kunnen een leuke manier zijn om jongeren te betrekken bij het gesprek en hen te helpen vaardigheden te ontwikkelen, zoals communicatie en probleemoplossing. Kies een spel dat relevant is voor het doel van het gesprek en speel het samen met de jongere.

Het is belangrijk om te onthouden dat verschillende jongeren verschillende voorkeuren en behoeften hebben als het gaat om creatieve werkvormen. Als je een idee hebt, vraag dan altijd de mening van de jongere en houd hun voorkeuren en grenzen in gedachten.

Profielfoto van Mariëtte Hoogsteder
Senior onderzoeker Jeugd en Gezondheid
Profielfoto van Niko de Groot
Adviseur BVjong, projectcoördinator, zzp-er

Hoi Esther,
misschien heb je wat aan de volgende brochure van het NJI: https://www.nji.nl/ervaringskennis/werkvormen-voor-samenwerking-met-kinderen-en-jongeren

groet.
Niko

Profielfoto van Jan Bergen
Vrijwilliger

Heel goed om samen iets te gaan DOEN en niet alleen maar praten aan een tafel.
Koken, tekenen, schilderen, kleien, de tuin in, noem maar op...

Soms loopt een gesprek beter als mensen elkaar juist niet in de ogen kijken, zoals naast elkaar in de auto...